hyötypyöräily kuluttajavalinnat lapsen kanssa sähköiset ajoneuvot 26/08/2021

Tern GSD sähköavusteinen pitkäperäpyörä – eri malleista *yhteistyössä Fillarifiilari

Turkoosi Tern GSD sähköinen pitkäperäpyörä parkissa sorapihalla autotallin edessä

*Yhteistyössä Fillarifiilari. Lainassa Tern GSD S10 ja R14.

Ternsähköavusteiset pitkäperäpyörät kasvattavat suosiotaan, eikä ihme. Ne ovatkin turkasen käteviä hyötypyöriä monessa suhteessa.

Tässä postauksessani käyn lyhyesti läpi Tern GSD:n (“Get Stuff Done”) eri mallit.

Tern GSD:n eri mallit ja värivaihtoehdot Ternin omilla sivuilla löydät rullaamalla aivan sivun alalaitaan.

Tern -sähköavusteinen pitkäperäpyörä – monipuolinen hyötypyörä

Tern GSD:n satulatolpan korkeus ja stemmin eli ohjainkannattimen kaltevuus säätyvät kätevillä pikalinkuilla tai kuusiokoloavaimella.

Tern GSD on kätevä sähköavusteinen pitkäperäpyörä. Sain sen lainaan Fillarifiilarilta – AILI

Tern GSD on kätevä sähköavusteinen pitkäperäpyörä. Sain sen lainaan Fillarifiilarilta – AILI

GSD:n voi lastata kokonaispainoltaan 200-kiloiseksi.

Runko istuu alhaalla, joten pyörän päälle pääsee helposti. Turvaistuimeen nouseva lapsi saa tukea matalista teräksisistä astinlaudoista. Lastin kuljettaminen onnistuu paitsi vakaan ristikkorakenteen myös moninaisten lisävarusteiden avulla.

Tern GSD:n päälle on helppo päästä – AILI

Toissakesänä kirjoittamissani postauksissa valittelin vielä silloisen Tern GSD:n tyyppivikaa, epävakaata jalkaa, ts. seisontatukea. Testipyöräni GSD S10 seisoo haarukkamaisella Atlas-seisontatuellaan. Omatoiminen lapsi nauttii, kun saa kivuta itse ylös ja alas lastenistuimesta.

Pitää vaan pitää varansa mihin pyörän laittaa lastauksen ajaksi parkkiin. Vältä upottavaa hiekkaa tai eteenpäin viettävää alustaa. Samoin olen kerran saanut itseni nurin GSD:llä niin, että jalkani jäi jumiin asfaltin ja polkimen väliin. Taito sekin! Tapauksesta voi lukea edellisestä postauksestani.

Tern-pyöriin on saatavilla paljon lisävarusteita erilaisista laukkuratkaisuista aina juomapullotelineisiin, metallisiin telineisiin eteen, taakse ja sivuille, istuinpehmusteisiin,  lastenistuimeen, myrskysuojaan, kyytiläisen kiinnipitotankoon ym. ym.

Tern GSD:ssä on paljon käteviä kuljetus- ja säilytysratkaisuja – AILI

Tern GSD:ssä on paljon käteviä kuljetus- ja säilytysratkaisuja – AILI

Tern GSD:ssä on paljon käteviä kuljetus- ja säilytysratkaisuja – AILI

Tern-pyörät ovat tilaihmeitä: pitkästä perästään huolimatta ne eivät vie tilaa sen enempää kuin tavallinen polkupyöräkään, mikä on ihanteellista ajatellen kaupungin keskustassa suhailua tai pieniä kaupunkiasuntoja. Tern-pyörät saa taitettua kasaan ohjaustangostaan ja nostettua pystyasentoon tavaratelineen varaan. Pystyasennossa pyörää voi kuljettaa hississä tai junassa tai varastoida kämpän tai autotallin nurkassa.

Tern GSDn voi taittaa kasaan ja säilöä pystyyn nostettuna – AILI

Tern -pitkäperäpyörän sähköavuste

Tern käyttää pyörissään Boschin moottoreita ja akustoja. Moottori on nk. älykäs moottori, joka sopeutuu kuskin antamaan polkuvoimaan ja helpottaa ajamista juuri sopivalla avusteella. Sähköavusteessa on neljä eri moodia: ECO, TOUR, SPORT ja TURBO.

ECO on virransäästömoodi, joka avustaa vain hieman.

TOUR nykäisee jo eteenpäin ja helpottaa selvästi loivassa pitkässä ylämäessä tai kun kuormaa tulee lisää.

SPORT ja TURBO helpottavat vauhdin ylläpitämistä kun kuormaa on paljon, vaihtelevassa maastossa, pitkillä matkoilla ja jyrkissä ylämäissä.

Tern GSD:n pienin avuste on ECO – AILI

Tern GSD:n sähköavusteen TOUR-moodi nykäisee eteenpäin – AILI

Tern GSD R14 on automaattinen vaihteisto

Tern GSD sähköavusteinen pitkäperäpyörä ajaa auringonlaskussa kohti ylämäkeä tietyömaalla

Tern GSD S10 -testipyörä – varusteet, lataus ja vaihteisto

S10 hinta Fillarifiilarilla ajovalmiiksi kasattuina ja Suomen olosuhteisiin hienosäädettynä on noin 6000 euroa. Kysy lisää myyjältä.

Olen nyt testaillut Tern GSD S10-mallia pirteässä Beatle Blue-värissä. Testikombossamme on takana jälleen Yepp-lastenistuin, Ternin omat sivulaukut molemmin puolin, metallinen, reunallinen etuteline mustekaloineen, juomapulloteline sekä yksi 400 Wh akku ja akun neopreeni-suoja. Pyörä lukittuu etupyörästään runkolukolla, johon voi myös kiinnittää järeän kettingin, jonka saa kiedottua kiinteään telineeseen tai tolppaan. Kettinkilukko varastoituu kätevään, metalliseen etutelineeseen kiinnitettyyn pystytaskuun.

Tern GSD on kätevä sähköavusteinen pitkäperäpyörä. Sain sen lainaan Fillarifiilarilta – AILI

Tern GSD on kätevä sähköavusteinen pitkäperäpyörä. Sain sen lainaan Fillarifiilarilta – AILI

Ajamisemme arjessa on melko vähäistä suhaamista edestakaisin päiväkotiin (edestakaisin n. 8 km), leikkipuistoon, pallokentälle ja kauppaan. Tähän ajamiseen ECO- ja TOUR-moodit riittävät mainiosti. Isommissa ylämäissä vaihdan välillä SPORT-vaihteelle. Tyhjällä pyörällä ajan monasti ECO-moodilla.

Akku ei tällä ajamisella koskaan kulu helposti loppuun, toisin sanoen sen lataamista ei tarvitse juuri miettiä. Lataan akun autotallissa, enkä irrota sitä pyörästä latauksen aikana.

Tern GSD:n ketjuja kannattaa huoltaa puhdistamalla, öljyämällä ja tai vahaamalla – AILI

Tern GSD on kätevä sähköavusteinen pitkäperäpyörä. Sain sen lainaan Fillarifiilarilta – AILI

Tern GSD kuljettaa 200 kg painoa – AILI

Vaihteisto on niin kutsuttu pakkavaihde, kliksuteltava Shimanon Deore. Pakkavaihteisto sopii urheilulliseen, nopeatempoiseen ajamiseen. Ne ovat hyvä valinta esimerkiksi kaupungin keskustassa paljon ajavalle.

Testipyörässämme on myös toisella puolella poljinta klossit, lukot, joihin saa kiinni lukolliset kengän. Minulla ei tällä hetkellä ole klossitalvikenkiä, mutta ne ovat hankintalistalla. Polkimessa kiinni oleva jalka on turvallinen: se ei lipsu, ja se maksimoi voimankäytön.

Tern GSD:n uuden sukupolven mallit: S10 LX, S00 ja S00 LX

Tern GSD:n eri mallit ja värivaihtoehdot löydät täältä Ternin omilta sivuilta, kun rullaat aivan sivun alalaitaan. S10 -lisäksi vaihtoehtoina on S10 LX, S00 ja S00 LX. Näissä malleissa on samoja eroja kuin HSD:n eri malleilla: vaihteisto, vetotapa, satulan jousitus sekä eroavaisuudet ajovaloissa.

Koronapandemia on vaikeuttanut pyörien saatavuutta. Kysy siis lisää malleista ja saatavuudesta Fillarifiilarilta.

S00 hinta Fillarifiilarilla ajovalmiiksi kasattuina ja Suomen olosuhteisiin hienosäädettynä on noin 6000 euroa. Kysy lisää myyjältä.

Fillarifiilarin kauppa ja paja kuvattuna sisältä

Harmaa Tern GSD R14 pitkäperäpyörä sivulta kuvattuna autotallin oven edessä

Tern GSD R14

Edellisten mallien lisäksi Tern julkaisi äskettäin ihkauuden lippulaivamallinsa R14. Sen erityisenä ominaisuutena on joustotolppa, lyhyet ja pitkät ajovalot, kaksi akkua (1000 Wh) vakiona, Rohloffin vaihdenapa ja Boschin automaattivaihteet.

Rohloffin vaihdenavat ovat kuuluisia optimaalisista ominaisuuksistaan, kuten keveydestä, erinomaisesta hyötysuhteestaan, ihanteellisesta vaihtamisestaan ja huoltovapaudestaan. Rohloffin vaihdenapa kestää todellista hard core -käyttöä myös hyvin äärimmäisissä, Suomen kaltaisissa olosuhteissa, jossa lämpötilat vaihtelevat ja rapa, suola ja jää roiskuvat.

Rohloff ei aukea kirjoittamalla, se on koettava.

R14 hinta Fillarifiilarilla ajovalmiiksi kasattuina ja Suomen olosuhteisiin hienosäädettynä on hieman alle 9000 euroa. Kysy lisää myyjältä.

Koeajoin itse R14:a vain muutaman tunnin. Noin lyhyellä ajolla ja lyhyillä osuuksilla pyörän hienous ei avautunut minulle, olisin kaivannut pidempää tutustumisen.

Meissä hitaasti lämpiävissä onkin se hieno ominaisuus, että kun meihin sitten tutustuu, niin suhde voi olla antoisa – ja hyvin pitkä.

Harmaa Tern GSD R14 pitkäperäpyörä sivulta kuvattuna autotallin oven edessä

Tern GSD R14 on automaattinen vaihteisto

Tern HSD vai GSD?

Mistä tietää kumpi näistä on itselle sopiva? Jos harkitset näiden kahden hyötypyörän välillä, mieti ainakin seuraavaa:

  • Paljonko ajat? Jos ajat urheilullisesti, tempoilevalla ajotyylillä ja pitkiä matkoja, ajokkisi on todennäköisesti GSD, johon saa enemmän tavaraa kyytiin ja kaksi akkua.
  • Yksi vai kaksi lasta? Jos perheessäsi on (pieniä) lapsia ja jos niitä on enemmän kuin yksi, valintasi on jälleen GSD. Siihen saa erilaisia komboja kyytiläisiä varten, reput, nallet ja möhköfantit mahtuvat laukkuihin ja telineisiin. Lasten kasvaessa he voivat jo itsekin ajaa GSD:llä.

Harmaa Tern GSD R14 pitkäperäpyörä sivulta kuvattuna autotallin oven edessä

Koeaja Tern Fillarifiilarilla

Jos on mahdollisuus koeajaa Tern-pyöriä Fillarifiilarilla yhdessä jonkun kanssa, kannattaa pyytää testiin samanaikaisesti eri mallit. Näin selviää helpommin, mitä ominaisuuksia pyörältä haluaa.

Pyöräkorjaamon asiantuntevat mekaanikot osaavat kertoa vuosien kokemuksella näiden pyörämallien eroista, sekä eri vaihderatkaisujen  sopivuudesta erityyppisille kuskeille. He toimivat väsymättöminä tietolähteinä myös tätä stooria varten.


Kirjoitan blogiani omakustanteisesti. Jos koit, että jutusta oli apua pyörän valinnassa ja haluat auttaa minua ylläpitämään blogialustaani myös jatkossa, Fillarifiilarilta Tern-ostosta tehdessäsi mainitse *koodinimi AILI, saan ostoksestasi pienen komission.

You Might Also Like

Leave a Reply