hyötypyöräily kuluttajavalinnat lapsen kanssa sähköiset ajoneuvot 25/08/2021

Tern HSD sähköavusteinen pitkäperäpyörä – eri malleista *yhteistyössä Fillarifiilari

Musta Tern HSD sähköavusteinen pitkäperäpyörä ajossa syksyisessä metsässä - AILI.fi

*Yhteistyössä Fillarifiilari. Tern HSD S8i saatu laina-ajoon.

Tern -sähköavusteinen pitkäperäpyörä – monipuolinen hyötypyörä

Tern HSD ja GSD -sähköavusteiset pitkäperäpyörät kasvattavat suosiotaan, eikä ihme. Ne ovatkin turkasen käteviä hyötypyöriä monessa suhteessa.

Tässä postauksessani käyn lyhyesti läpi Tern HSD (“Haul Stuff Daily”) eri mallien P9, S8i ja S+ eroja.

Täältä Ternin omalla sivustolla, rullaamalla aivan sivun alalaitaan pääset tarkastelemaan Tern HSD:n eri malleja.

Ensin kuitenkin nopea kertaus yleisesti Tern hyötypyöristä.

Tern-pyörien koosta ja geometriasta

Tern-pyörät ovat tilaihmeitä: pitkästä perästään huolimatta ne eivät vie tilaa sen enempää kuin tavallinen polkupyöräkään, mikä on ihanteellista ajatellen kaupungin keskustassa suhailua tai pieniä kaupunkiasuntoja. Tern-pyörät saa taitettua kasaan ohjaustangostaan ja nostettua pystyasentoon tavaratelineen varaan. Pystyasennossa pyörää voi kuljettaa hississä tai varastoida kämpän tai autotallin nurkassa.

Tern HSD -pitkäperäpyörä nostettuna pystyasentoon

Tern GSDn voi taittaa kasaan ja säilöä pystyyn nostettuna – AILI

Tern-pyörien geometria on suunniteltu optimaaliseksi monen kokoista ajajaa ajatellen: satulatolpan korkeus ja stemmin eli ohjainkannattimen kaltevuus säätyvät kätevillä pikalinkuilla. Koko perheen, työyhteisön tai vuokramökin unelmakulkupeli siis!

Tern GSD on kätevä sähköavusteinen pitkäperäpyörä. Sain sen lainaan Fillarifiilarilta – AILI

Tern HSD sähköavusteinen pitkäperäpyörä sähkömoottori on pyörän keskiössä - AILI.fi

Geometrian kompromissien takia Terneissä on pienehköt renkaat, jotka tekevät ohjauksesta hieman epävakaata verrattuna siihen, että ajaisi itselleen optimaalista runkokokoa optimaalisen kokoisilla renkailla. Minulla on isot dimensiot joka suuntaan, ja jalkani tuppaavat tökkimään aika ajoin kyytiläisen jalkoihin.

Perheen pyöränrakentaja ja aina kaikkeen yhtä kriittisesti suhtautuva lähes 190-senttinen testikuskimme, sanokaamme häntä vaikka Cybertruck-mieheksi, heittääkin ilmoille kehitysidean: Tern-pyörä isommilla renkailla ja paremmalla geometrialla? Lyön vetoa, että tätä on jo Ternin muotoiluosastolla pohdittu moneen otteeseen.

Tern HSD sähköavusteinen pitkäperäpyörä syksyisessä maisemassa - AILI.fi

Tern -pitkäperäpyörän sähköavuste

Tern käyttää pyörissään Boschin moottoreita ja akustoja. Moottori on nk. älykäs moottori, joka sopeutuu kuskin antamaan polkuvoimaan ja helpottaa ajamista juuri sopivalla avusteella. Sähköavusteessa on neljä eri moodia: ECO, TOUR, SPORT ja TURBO.

ECO on virransäästömoodi, joka avustaa vain hieman.

TOUR nykäisee jo eteenpäin ja helpottaa selvästi loivassa pitkässä ylämäessä tai kun kuormaa tulee lisää.

SPORT ja TURBO helpottavat vauhdin ylläpitämistä kun kuormaa on paljon, vaihtelevassa maastossa, pitkillä matkoilla ja jyrkissä ylämäissä.

Tern GSD:n pienin avuste on ECO – AILI

Tern GSD:n sähköavusteen TOUR-moodi nykäisee eteenpäin – AILI

Testipyöräni Tern HSD 8i

Testipyöräni kokoonpanossa oli kätevä metallinen etuteline, Yepp-lastenistuin, edessä kiinteä runkolukko ja runkolukkoon kiinnittyvä lukkoketju.

Jos olisin siirtänyt Yepp-lastenistuinta pykälän taaksepäin tai aivan satulan taakse, olisin voinut kiinnittää tarakkaan myös perus- Ortliebin vedenpitävät takalaukut. Saimme testin aikana ruokaostokset ja muut kamppeet kuitenkin kuljetettua etutelineellä, joten Ortlieb-vaihtoehto jäi testaamatta.

Itsestään selvinä varusteina Tern HSD-pyöriin lukeutuvat tehokkaat hydrauliset levyjarrut, joustokeula, Boschin moottori ja 400 Wh akku. Tällä akustolla ajaa optimaalisissa olosuhteissa, maltillisella ajotyylillä jopa 100 kilometriä yhdellä latauksella.

Tern HSD on kätevä sähköavusteinen pitkäperäpyörä. Sain sen lainaan Fillarifiilarilta – AILI

Musta Tern HSD sähköavusteinen pitkäperäpyörä kuvattuna etuviistosta - AILI.fi

Tern HSD sähköavusteinen pitkäperäpyörän metallinen etuteline - AILI.fi

Testipyöräni seisoo tukevasti: HSD S8i:ssä on sivulle nojaava jalka. Taitojaan testaileva pieni lapsi nauttii, kun saa itse kivuta itse ylös ja alas lastenistuimesta.

Tern-pyöriin on saatavilla paljon lisävarusteita erilaisista laukkuratkaisuista aina juomapullotelineisiin, metallisiin telineisiin eteen, taakse ja sivuille, istuinpehmusteisiin,  lastenistuimeen, myrskysuojaan, kyytiläisen kiinnipitotankoon ym. ym.

Tern HSD:n voi lastata kokonaispainoltaan 170 kiloiseksi.

Runko istuu alhaalla, joten pyörän päälle pääsee helposti. Lastin kuljettaminen onnistuu paitsi vakaan ristikkorakenteen myös moninaisten lisävarusteiden avulla.

Musta Tern HSD sähköavusteinen pitkäperäpyörä ajossa syksyisessä metsässä - AILI.fi

Tern HSD:n päälle on helppo päästä – AILI

Tern HSD:n päälle on helppo päästä – AILI

Musta Tern HSD sähköavusteinen pitkäperäpyörä ajossa syksyisessä metsässä - AILI.fi

Satula on Ternin oma. Edellisessä HSD-testitsygässäni oli – aina yhtä cool – Brooksin nahkainen klassikko-satula. Satula-issue ei sekään oikein selviä muuten kuin testaamalla. Jos pyllyssä jumittaa kymmenienkin kilometrien jälkeen, on aika vaihtaa!

AILI – Tern HSD sähköistetty pitkäperäpyörä talvikelillä

HSD S8i:n ajamiseen miellyttävyyttä tuo joustava etuhaarukka ja satulan alla jousitettu satulatolppa. Satulatolpan jousitus on käytännössä metalliosista koostuva suunnikkaan muotoinen kappale, jonka keskellä on kumityyny, joka tuo ajamiseen miellyttävää joustoa. Kumityynyjä on erilaisia ja niitä voi tarvittaessa vaihtaa.

Tern HSD S8i:ssä on hihnaveto

HSD S8i:ssä on niin kutsuttu hihnaveto. Hihna on kestävä ja periaatteessa hyvin huoltovapaa. Hihnaveto edellyttää napavaihteistoa, joka tässä tapauksessa oli Shimanon 8-vaihteinen Nexus. Vaihteita vaihdetaan näppärästi kahvan rullasta.

Kun napavaihde on säädetty juuri kohdalleen ja asennettaessa öljytty, se vaihtaa hyvin, ja sillä on kiva ajaa. Napavaihdetta voi vaihtaa myös pysähdyksissä, esimerkiksi liikennevaloissa.

Itselle paras ja sopiva vaihteisto löytyy yksinkertaisesti koeajamalla eri vaihtoehtoja.

Hihnavetoinen HSD S8i on ketjuvetoista serkkuaan HSD P9:iä kalliimpi, mutta se tulee kestävyytensä ja huoltovapautensa ansiosta aktiivikäytössä pitkällä aikavälillä halvemmaksi.

Tern HSD P9 hinta Fillarifiilarilla ajovalmiiksi kasattuina ja Suomen olosuhteisiin hienosäädettynä on noin 3600 euroa ja S8i;n hinta noin 4200. Kysy lisää Fillarifiilarilta.

Tern HSDpitkäperäpyörässä on hihna

Musta Tern HSD sähköavusteinen pitkäperäpyörä ajossa syksyisessä metsässä - AILI.fi

Tern HSD – taitettavuudesta ja kuljetusmahdollisuuksista

Pikatestasin HSD:tä jo viime talvena. Lastenistuimen viemästä tilasta huolimatta sain survottua sen silloin Bemarin e39-farmariin lähes ongelmitta. Nykyiseen – pappa-Bemariin verrattuna piskuiseen Tesla Model 3 SR+:aan Tern HSD ei valitettavasti enää lastenistuimen kera mahtunut. Ilman lastenistuinta se olisi kyllä mahtunut kyytiin kyljellään.

Mittaamalla se selviää! Jos (farmari)autosi dimensiot ovat 163 x 40.5 x 86 cm, saat HSD:n mahtumaan kyytiin.

Jos käy samoin kuin meille, mutta haluat huristella esimerkiksi mökillä, HSD:n voi kuljettaa myös junassa, toisin kuin muut lastipyörät. VR on linjannut, että hyötypyöriä ei enää junissa saa kuljettaa. Tern-pitkäperäpyörät ovat kuitenkin saaneet venatkaa rauhassa -korporaatiolta poikkeusluvan. GSD:n kuljetuksesta taajamajunassa voit lukea lisää edellisestä jutustani.

Tern HSD S+ ero edellämainittuihin malleihin

S+-mallin oleellisin ero S8i:in verrattuna on erilainen vaihteisto ja moottori. S+ -mallissa on Enviolon vaihteisto, jossa ei ole perinteisiä pykäliä, vaan se vaihtaa portaattomasti.

Portaaton vaihtaminen tuo erityisesti sähköpyöräilyyn sopivaa kätevyyttä ja keveyttä. Sen varjopuoli on perinteisempään vaihteistoon verrattuna huonompi hyötysuhde: portaaton vaihteisto kuluttaa sekä polkijan että moottorin kapasiteettia. S+:ssa onkin muihin HSD-malleihin verrattuna tehokkaampi moottori.

Tällä hetkellä koronatilanteesta johtuen HSD S+ saatavuudessa on viivettä. Koronantilanne  on myös osaltaan hieman nostanut myös sähköavusteisten pyörien hintoja. Kysy lisää Fillarifiilarilta.

Tern HSD S+ hinta Fillarifiilarilla ajovalmiiksi kasattuina ja Suomen olosuhteisiin hienosäädettynä on noin 5600 euroa.

Tern HSD on kätevä sähköistetty pitkäperäpyörä yhden lapsen kuljetukseen. Sain sen lainaan Fillarifiilarilta – AILI

Tern HSD vai GSD?

Mistä tietää kumpi näistä on itselle sopiva? Jos harkitset näiden kahden hyötypyörän välillä, mieti ainakin seuraavaa:

  • Paljonko ajat? Jos ajat urheilullisesti, tempoilevalla ajotyylillä ja pitkiä matkoja, ajokkisi on todennäköisesti GSD, johon saa enemmän tavaraa kyytiin ja halutessasi kaksi akkua.
  • Yksi vai kaksi lasta? Jos perheessäsi on (pieniä) lapsia ja jos niitä on enemmän kuin yksi, valintasi on jälleen GSD. Siihen saa erilaisia komboja kyytiläisiä varten, reput, nallet ja möhköfantit mahtuvat laukkuihin ja telineisiin. Lasten kasvaessa he voivat jo itsekin ajaa GSD:llä.

Ja seuraavaksi kannattaa rientää koeajolle Fillarifiilarille. Pyöräkorjaamon asiantuntevat mekaanikot osaavat kertoa vuosien kokemuksella näiden pyörämallien eroista, sekä eri vaihderatkaisujen  sopivuudesta erityyppisille kuskeille. He toimivat väsymättöminä tietolähteinä myös tätä stooria varten.


Kirjoitan blogiani omakustanteisesti. Jos koit, että jutusta oli apua pyörän valinnassa ja haluat auttaa minua ylläpitämään blogialustaani myös jatkossa, Fillarifiilarilta Tern-ostosta tehdessäsi mainitse *koodinimi AILI, saan ostoksestasi pienen komission.

You Might Also Like

Leave a Reply