*Yhteistyössä Fillarifiilari. Tern HSD S8i saatu laina-ajoon.
Tern -sähköavusteinen hyötypyörä
Tern -sähköavusteiset hyötypyörät kasvattavat suosiotaan, eikä ihme. Ne ovatkin turkasen käteviä monessa suhteessa.
Tässä postauksessani käyn lyhyesti läpi Tern HSD (“Haul Stuff Daily”) hyötypyörän kolme eri mallia halvimmasta kalleimpaan. P9 on malleista halvin, S8i “keskihintainen” ja ja S+ kallein.
Itse olen testaillut Fillarifiilarin suosituinta mallia S8i:tä.
Täältä Ternin omalla sivustolla, rullaamalla aivan sivun alalaitaan pääset tarkastelemaan HSD:n eri malleja.
Tern-pyörien koosta ja geometriasta
Pyörän kantokyky on 170 kg ja sitä voi kätevien säätöjen ja näppärän geometrian ansiosta ajaa eripituiset kuskit 150–190 cm välillä. Meillä HSD:llä ajavat 176 ja 189 cm pituiset kuskit.
HSD on oiva ajokki yhden lapsen kuljetukseen. Erilaisilla laukuilla ja lisävarusteilla siinä saa näppärästi liikuteltua myös muuta tavaraa.
Tern-pyörät ovat tilaihmeitä: ne eivät vie tilaa sen enempää kuin tavallinen polkupyöräkään, mikä on ihanteellista ajatellen kaupungin keskustassa suhailua tai pieniä kaupunkiasuntoja.
Tern-pyörät saa taitettua kasaan ohjaustangostaan ja nostettua pystyasentoon tavaratelineen varaan. Pystyasennossa pyörää voi kuljettaa hississä tai varastoida asunnon tai autotallin nurkassa.
Geometrian kompromissien takia Terneissä on pienehköt renkaat, jotka tekevät ohjauksesta hieman epävakaata verrattuna siihen, että ajaisi itselleen optimaalista runkokokoa optimaalisen kokoisilla renkailla.
Minulla on isot dimensiot joka suuntaan, ja jalkani tuppaavat tökkimään aika ajoin kyytiläisen jalkoihin.
Minä silti tykkään, mutta perheen pyöränrakentaja ja aina kaikkeen yhtä kriittisesti suhtautuva lähes 190-senttinen testikuskimme, sanokaamme häntä vaikka Cybertruck-mieheksi, heittääkin ilmoille kehitysidean: Tern-pyörä isommilla renkailla ja paremmalla geometrialla? Lyön vetoa, että tätä on jo Ternin muotoiluosastolla pohdittu moneen otteeseen.
Tern HSD P9
- ketjut
- joustokeula
- Boschin moottori ja 400 Wh akku (toimintamatka jopa 100 km)
- Shimanon Alivio-vaihteisto
- Shimanon hydrauliset levyjarrut
- hinta Fillarifiilarilla tätä postausta kirjoitettaessa noin 3600 euroa. Tarkista lopullinen hinta myyjältä!
Hinta on kasattuna ja hienosäädettynä Suomen ajo-olosuhteisiin sopivaksi. Kysy lisää Fillarifiilarilta.
Testipyöräni Tern HSD S8i
- hihna
- joustokeula
- Boschin moottori ja 400 Wh akku (toimintamatka jopa 100 km)
- Shimanon Nexus-vaihteisto
- Magura hydrauliset levyjarrut
- hinta Fillarifiilarilla tätä postausta kirjoitettaessa noin 4200 euroa. Tarkista lopullinen hinta myyjältä!
Hinta on kasattuna ja hienosäädettynä Suomen ajo-olosuhteisiin sopivaksi. Kysy lisää Fillarifiilarilta.
Testipyöräni kokoonpanossa oli kätevä metallinen etuteline, Yepp-lastenistuin ja edessä kiinteä runkolukko.
Tarakkaan saa kiinni myös perus- Ortliebin vedenpitävät takalaukut.
HSD S8i:ssä on tukeva sivulle nojaava jalka. Pyörän sivussa, jalan takana on pieni astinlauta. Meillä muuten motorisesti taitava lapsi ei oikein halua sitä käyttää kipuamiseen, joten ajan säästämiseksi nostan hänet usein turvaistuimeen.
Jos Pupsu kömpii pyörän päälle itse, seison varmuuden vuoksi aina vierellä, että ei käy vahinkoja. Kaveri on jo sen verran painava, (polkee kohta jo omaa pyörää), että se tuntuu järkevimmältä.
HSD S8i:n ajamiseen äärimmäistä miellyttävyyttä tuo paitsi hiljainen hihnaveto, myös joustava etuhaarukka ja satulan alla jousitettu satulatolppa.
Satulatolpan jousitus on käytännössä metalliosista koostuva suunnikkaan muotoinen kappale, jonka keskellä on kumityyny, joka tuo ajamiseen miellyttävää joustoa. Kumityynyjä on erilaisia ja niitä voi tarvittaessa vaihtaa.
Helsinkiläisessä infrassa on kanttauksia ja pomppuja joka välissä. Myös tietyömaita riittää. Etuhaarukan jousitus on tässäkin mielessä erittäin tervetullut ajomukavuutta lisäävä ominaisuus.
Tern HSD S8i:ssä on hihnaveto
HSD S8i:ssä on niin kutsuttu hihnaveto. Hihna on kestävä ja periaatteessa hyvin huoltovapaa.
Hihnaveto edellyttää napavaihteistoa, joka tässä tapauksessa oli Shimanon 8-vaihteinen Nexus. Vaihteita vaihdetaan näppärästi kahvan rullasta.
Kun napavaihde on säädetty juuri kohdalleen ja asennettaessa öljytty, se vaihtaa hyvin, ja sillä on kiva ajaa. Napavaihdetta voi vaihtaa myös pysähdyksissä, esimerkiksi liikennevaloissa.
Hihnavetoinen pyörä on myös hyvin hiljainen, mikä lisää ainakin allekirjoittaneella ajonautintoa.
Hihnavetoinen HSD S8i on ketjuvetoista serkkuaan HSD P9:iä kalliimpi, mutta se tulee kestävyytensä ja huoltovapautensa ansiosta aktiivikäytössä pitkällä aikavälillä halvemmaksi.
Tern HSD S+
- hihnaveto
- joustokeula
- Boschin tehokkaampi moottori ja 500 Wh akku (toimintamatka jopa 120 km)
- Automaattinen Enviolo-vaihteisto
- Magura hydrauliset levyjarrut
- hinta Fillarifiilarilla tätä postausta kirjoitettaessa noin 5600 euroa. Tarkista lopullinen hinta myyjältä!
S+-mallin oleellisin ero S8i:in verrattuna on erilainen vaihteisto ja moottori. S+ -mallissa on Enviolon vaihteisto, jossa ei ole perinteisiä pykäliä, vaan se vaihtaa portaattomasti.
Portaaton vaihtaminen tuo erityisesti sähköpyöräilyyn sopivaa kätevyyttä ja keveyttä. Sen varjopuoli on perinteisempään vaihteistoon verrattuna huonompi hyötysuhde: portaaton vaihteisto kuluttaa sekä polkijan että moottorin kapasiteettia. S+:ssa onkin muihin HSD-malleihin verrattuna tehokkaampi moottori.
Tällä hetkellä koronatilanteesta johtuen HSD S+ saatavuudessa on viivettä.
Koronantilanne on myös osaltaan hieman nostanut myös sähköavusteisten pyörien hintoja. Kysy lisää Fillarifiilarilta.
Tern -pitkäperäpyörän sähköavuste
Tern käyttää pyörissään Boschin moottoreita ja akustoja. Moottori on nk. älykäs moottori, joka sopeutuu kuskin antamaan polkuvoimaan ja helpottaa ajamista juuri sopivalla avusteella. Sähköavusteessa on neljä eri moodia: ECO, TOUR, SPORT ja TURBO.
ECO on virransäästömoodi, joka avustaa vain hieman.
TOUR nykäisee jo eteenpäin ja helpottaa selvästi loivassa pitkässä ylämäessä tai kun kuormaa tulee lisää.
SPORT ja TURBO helpottavat vauhdin ylläpitämistä kun kuormaa on paljon, vaihtelevassa maastossa, pitkillä matkoilla ja jyrkissä ylämäissä.
Tern HSD – taitettavuudesta ja kuljetusmahdollisuuksista
Pikatestasin HSD:tä jo viime talvena. Lastenistuimen viemästä tilasta huolimatta sain survottua sen silloin Bemarin e39-farmariin lähes ongelmitta. Nykyiseen – pappa-Bemariin verrattuna piskuiseen Tesla Model 3 SR+:aan Tern HSD ei valitettavasti enää lastenistuimen kera mahtunut. Ilman lastenistuinta se olisi kyllä mahtunut kyytiin kyljellään.
Mittaamalla se selviää! Jos (farmari)autosi dimensiot ovat 163 x 40.5 x 86 cm, saat HSD:n mahtumaan kyytiin.
Jos käy samoin kuin meille, mutta haluat huristella esimerkiksi mökillä, Tern pyörät voi kuljettaa myös junassa. GSD:n kuljetuksesta taajamajunassa voit lukea lisää edellisestä jutustani.