hyötypyöräily kuluttajavalinnat sähköiset ajoneuvot 26/06/2019

Testiajossa Tern GSD -hyötypyörä Fillarifiilarilta, osa 1 – ensituntuma sähkötavarapyörään

Tern GSD -hyötypyörä lainassa Fillarifiilarilta

* Tern GSD Kaupallinen yhteistyö: Pyöräkorjaamo Fillarifiilari

(Tätä juttua varten sain Tern GSD -pitkäperäpyörän kokeiluun. Edit: 10/2020 sovin pysyvästä pyöräedusta Fillarifiilarin kanssa.)

Fillarifiilarin Pyöräliike vuokraa Tern GSD -hyötypyörää

Mikä tekee Tern GSD:stä monipuolisen?

Tämä viikko on ollut Erityisen kiva viikko! Sain nimittäin juuri ennen Juhannusta testiajoon viiden tähden Pyöräkorjaamo Fillarifiilarilta heidän lippulaivatuotteensa, sähköavusteisen Tern GSD -pitkäperäpyörän. GSD tulee sanoista Get Stuff (Shit) Done mikä ei todellakaan ole tyhjää horinaa. Tern GSD on uskomattoman monipuolinen menopeli, johon saa lastattua kaikkiaan 180 kg painoa, mukaanlukien ajaja. Sitä voivat ajaa eripituiset kuskit lapsista aikuisiin 150–199 cm välillä. Tern GSD on sähköistetty kahdella Boschin akulla, joiden range eli toimintasäde olosuhteista ja ajotyylistä riippuen on jopa 200 km.

Tämä kuormapyörä kantaa 180 kg

Tern GSD:llä voi kuljettaa kahta lasta ja onpa sillä kuljetettu sujuvasti aikuisiakin. Sillä voi myös esimerkiksi hinata polkupyörää, mikä voi olla joskus kätevää esimerkiksi koko perheen pidemmällä pyöräretkellä. Kätevän rakenteen ja monipuolisten kiinnitysmahdollisuuksien ansiosta Tern GSD:hen saa kiinnitettyä rutosti kampetta eteen ja taakse.

Miten Tern GSD:n saa varastoitua?

Pyörän saa myös taitettua etutangosta kasaan. Näin sen saa varastoitua esimerkiksi pyöräkellariin pystyasentoon tai kuljetettua hissillä yöksi asuntoon.

Tern GSD:tä voi kutsua sähköpyöräksi, kuormapyöräksi tai tavarapyöräksi. Kaikkein paras nimi sille kuitenkin on hyötypyörä. Hyötypyörä kertoo parhaiten sen monipuolisuudesta ja ominaisuuksista.

Tern GSD -hyötypyörän voi koeajaa Fillarifiilarilla

Testipyörän varusteet ja kuskit

Meidän testikokoonpanossamme on metallinen etuteline, jossa oli paikka yhdelle juomapullolle. Takana lähinnä kuskin istuintolppaa on yksi pehmustettu istuin ja kädensijat kyydissä olijalle sekä sen takana hauskan näköinen Yepp-lastenistuin. Niiden alle tarakkaan on kiinnitetty Tern:in omat pitkät pyörälaukut. Lastenistuimen jalkatukien takia pyörään voi olla helpompi asentaa lyhyemmät laukut, mutta näilläkin pärjättiin hyvin. Lukkopolkimia ei testipyörässämme ole, mutta nekin siihen tietysti saa vaihtamalla.

Meillä pyörää ovat tähän mennessä testanneet 60-kiloinen ja 176 cm pituinen sekä 80-kiloinen ja 189 cm pituinen kuski.

Tern GSD - sähköisen hyötypyörän voi koeajaa Fillarifiilarilla

Tässä postauksessa keskityn omaan kokemukseeni pyörästä ja ajotuntumaan. Kahdessa tulevassa postauksessa kirjoitan vielä lisää Tern GSD:n ominaisuuksista ja vertailen sitä omaan sähköttömään tavarapyöräämme sekä pohdin hyötypyöräilyyn liittyviä myyttejä ja keinoja niiden murtamiseksi.

Koeaja tern GSD sähköinen hyötypyörä Fillarifiilarilla

Oma hyötypyöräilytaustani lyhyesti

Sähköpyörätestaukseni rajoittuu lyhyeen pyrähdykseen Riese&Muller -pyörällä viime keväänä. Ajan siis sähköistettyä hyötypyörää ensimmäistä kertaa pidempää matkaa.

Muuten olen hyötypyöräillyt pitkään. Omistan tällä hetkellä viisi pyörää, jos Pupsun potkupyörä luetaan mukaan. Repertuaariini on kertynyt rautarunkoinen “Vie mut minne vaan” -maasturi Shimanon lukoilla, hiilirunkoinen unelmankevyt ranskalaiskaunotar maantiekiitoon Look:n lukoilla, etulaatikollinen tanskalainen kaksipyöräinen arjen raskaan raataja sekä klassinen vintage-mummo. Näitä tietoja en kirjaa ylpeilläkseni vaan referenssinä pyöräilykokemuksesta. Pidemmillä retkillä en voi kehuskella paria Ahvenanmaan kierrosta ja 11-vuotiaana tehtyä Jaala–Ruovesi -tourneeta lukuunottamatta.

Sopiva ajoasento eripituisille kuskeille löytyy nopeilla säädöillä

Kuten kaikilla pyörillä oikean ajoasennon löytäminen Tern GSD:llä vie tovin. Vaikka pyörän painopiste on turvallisen matalalla, ajoasento on yllättävän urheilullinen, ainakin verrattuna omaan etulaatikkopyöräämme.

Ajoasentoa säädetään kätevillä pikalinkuilla paitsi todella pitkästä istuintolpasta myös ylös–alas vääntyvästä etutangosta. Vinkumista ajoasennosta kuuluu aluksi pidemmältä testikuskilta. Hetken pyörimisen jälkeen kriitikko hiljenee. No niin, no nyt! Kun hyvä ajoasento löytyy pyörällä on ilo rullata.

TernGSD-hyötypyörä varustettuna kahdella takalaukulla, pehmoistuimella ja Yepp-lastenistuimella

TernGSD-hyötypyörää voi ajaa 150–195 cm pituiset henkilöt

TernGSD-hyötypyörä varustettuna kahdella takalaukulla, pehmoistuimella ja Yepp-lastenistuimella

Sähköavuste – neljä eri vaihdetta

Enemmän totuttelua vaatii sähköavusteisuus. Ajomoodeja on neljä erilaista: ECO, TOUR, SPORT ja TURBO. Eco antaa apua tuskin huomattavasti, Tour nykäisee jo lähtiessä eteenpäin ja Sport-ja Turbo -vaihteet auttavat pitämään vauhtia yllä myös jyrkemmissä ylämäissä.

Päivittäinen päämatkamme on 4,5 km matka päiväkodille. Reitti on niin tasainen, että en sillä juuri pääse testaamaan Sport- tai Turbo-vaihdetta. Sähköavustus tällä akustolla auttaa tasamaalla 25 km tuntivauhtiin, mutta siitä isommalle vaihteelle käännettäessä alkaa meno tahmaamaan. Ei kannata ajaa liian raskaalla. Vaihdan siis pienemmälle vaihteelle ja nautin kevyestä menosta.

Tavoitan parhaimmillaan tällä raskaalla tavarapyörällä fiiliksen jonka saan maantieajossa omalla voimallani. Voittamattomuuden tunne, joka syntyy maantieajossa riittävän lämpimästä kehosta joka jaksaa kivuta jyrkänkin mäen ketterästi ja kevyestä pyörän rungosta joka houkuttelee ajamaan kovaa.

Matkallamme on tietysti paljon töyssyjä ja huonosta rakentamisesta johtuvia ylläreitä, joita joutuu varomaan etenkin kun takana on kyytiläisiä.

Sähköavusteinen pyörä muun liikenteen seassa

Olen muutenkin huomannut, että tavarapyörää autoilijat kunnioittavat keskimääräistä enemmän. En juurikaan arastele ajoradalla ajamista. Yritän ajoradalla ajaessani huomioida autot niin hyvin kuin voin valoilla, selkeillä suuntamerkeillä ja varmalla ajamisella.

Sähköavusteisen hyötypyörän meno on niin tasaisen kovaa, että ajoradalla ajamisestakin tulee turvallisempi fiilis. Sähköavuste auttaa vaivatta ylös reunakiveyksissä, kaarros–mäki -yhdistelmissä, ylämäistä puhumattakaan.

Ykkösjuttu ovat myös integroidut valot. Ihanaa, kun valoja ei tarvitse pöllimisen pelossa olla irrottelemassa ja muistaa erikseen ottaa niitä mukaan lähtiessä.

Tern GSD -hyötypyörää voi koeajaa Fillarifiilarilla

Tern GSD -hyötypyörän voi koeajaa Fillarifiilarilla

Sähköavuste jeesaa – pue tavallista enemmän päälle ja nauti!

Suurin yllätys Tern GSD:ssä on niin sanotusti kylmä kyyti. En millään osaa varautua siihen, miten hietöntä sähköavusteinen matkaaminen on, en yksinkertaisesti osaa pukea tarpeeksi päälle. Viikkoja latenttina piilenyt sitkeä nuha nostaa päätään kun kylmetyn pelkässä t-paidassa päiväkotimatkalla.

Yleensä mukanani on pieneen tilaan menevä tuulen pitävä pyöräilytakki, joka on täydellinen, lämmittävä joka sään takki. Typeryyttäni jätän sen kotiin. En yleensä muutenkaan ole matkan jälkeen varsinaisesti hikinen (paitsi hellepäivinä), mutta nyt keho ei edes lämpene. Myös lapselle pitää pukea lähestulkoon villaa ylle, käsineetkään eivät viileämpänä aamuna tunnu liioittelulta.

Kun kyydissä matkaavan laulelijan vaatetuksesta huolehtii, hietön matkaaminen on täydellinen hyötypyörän ominaisuus! Matka taittuu vailla vaivaa ja perillä astelet tyylikkäästi päivän ensimmäiseen asiakastapaamiseen tai palaveriin. Päälle keräät vielä ihailevat katseet ja kehut asenteestasi liikkumiseen ja tyrmäävästä ajopelistäsi.

Tern GSD – järkevä auton korvaaja

Täytyy muistaa, että sähköhyötypyöräily on oma lajinsa. Tälläkin pyörällä voi tietysti vaihtaa Eco-moodiin lisätäkseen vastusta tai polkea vaikka ihan ilman sähköä. Erityisesti lukkopolkimilla polkemisen synnyttämän, oman kehon voimansiirron viehätyksen löytää tietty parhaiten tavallisella pyörällä.

Olen vakuuttunut, että monen arjen aikaikkunoissa sukkuloivan pikkulapsen vanhemman, liikkuvaa kuten vanhustyötä tekevän tai näytteitä kantavan kaupparatsun arkipäivää Tern GSD helpottaisi huomattavasti. Kaupan päälle saamme puhtaamman ja hiljaisemman elinympäristön, viemme vähemmän tilaa sekä lisäämme omaa terveyttämme ja vähennämme näin yhteiskunnan kuluja.

Myös sähköhyötypyöräilyn ajansäästö tyrmää. Päivittäisissä siirtymissä puhutaan minuuteista, mutta kuukaudessa jo tunneista.

Fillarifiilarin Hessu viilettää nyt perheineen jossain päin Suomea hyvin ansaitulla lomalla. Jos et vielä ole vieraillut tässä hyvää palvelua vaalivassa pyöräkorjaamossa, tee nyt sinne vaikka kesäretki. Tern GSD on koeajettavissa ja vuokrattavissa Fillarifiilarilla. Get Stuff Done!

Fillarifiilarin pyöräliike ja -korjaamo

Fillarifiilarin pyöräliike ja -korjaamo

Lisää kuvia ja pieni tietopaketti Tern GSD:stä Pyöräkorjaamo Fillarifiilarin Facebook-sivuilla


Luitko jutun? Piditkö siitä vai jäikö lukematta? Kerro minulle miksi. Millaisista Tern-hyötypyöräaiheista haluaisit lukea? Anna palautetta kommenttiosiossa tai sähköpostitse osoitteeseen: pauliina(a)aili.fi.

Kirjoitan blogiani auttaakseni teitä – lukijoitani. Jos haluat auttaa minua ylläpitämään blogialustaani myös jatkossa, Fillarifiilarilta Tern-ostosta tehdessäsi mainitse *koodinimi AILI, saan ostoksestani pienen komission. Tähän kohtaan emme toistaiseksi ole keksineet tämän parempaa affiliate-systeemiä 🙂 Olen saanut juttujeni testipyörät käyttööni ilmaiseksi. Tällä hetkellä (10/2020) ajossa on Tern GSD S10.

You Might Also Like

5 Comments

  • Reply Felix 06/08/2019 at 18:30

    Milloin tulee seuraava postaus pyörästä? 😀

    • Reply Pauliina 07/08/2019 at 11:39

      Moi! Pian 🙂 Tällä viikolla!

  • Reply seppo tuominen 05/12/2020 at 04:23

    mitä maksaa uusi lataus laite kyseiseen pyörään

    • Reply Pauliina 09/12/2020 at 09:38

      Terve Seppo. Boschin laturien hinnat näyttäisivät pyörivän siinä 150 euron molemmin puolin riippuen lataustehosta.

      • Reply Pauliina 10/12/2020 at 08:54

        Tern-pyörien mukana tulee 4 ampeerin laturi. Saatavilla on myös teholtaan 6 ampeerin laturi, joka on tarkoitettu kahdella akulla varustellun pyörän lataukseen.

    Leave a Reply