Ailin ensimmäinen usability test – käytettävyystesti on käynnissä ja olen myös päässyt jo tarkastelemaan sen tuloksia. Suurkiitos kaikille teille jotka ystävällisesti suostuitte käyttämään kallista aikaanne vastataksenne kysymyksiini. Vastauksistanne on ollut jo hyötyä, viimeisiä odottelen innolla.
Verkkoanalytiikka ja hakukoneoptimointi ovat siitä ärsyttäviä aihepiirejä, että ne ovat täynnä englanninkielisiä termejä joille ei ole kunnollista tai ymmärrettävää suomenkielistä käännöstä. CRO, KPI, SEO, konversio… Mitä vanhemmaksi ja väsyneemmäksi tulee, sitä vaikeampi tällaisia lyhenteitä ja anglismeja on omaksua. Pitää tankata uudestaan ja uudestaan ja siltikään ei meinaa tajuta.
Onneksi avuksi voi ottaa terveen järjen (jos sen rippeitä on vielä jäljellä), kynän ja paperia sekä jonkin sopivan tekoälyn, toisin sanoen verkkoanalytiikkaohjelman. Niitä löytyy verkosta muutamia hyviä, joita voi käyttää ilmaiseksi. En kerro käyttämäni ohjelman nimeä, mutta vihjeenä voin sanoa, että sen nimi ei ala G:llä. Sen nimi alkaa samalla kirjaimella kuin se Aku Ankan onnekas serkku.
Semmoisen minäkin otin käyttöön testimielessä. Tekoälyn. Minun käyttämäni ohjelman ilmaisversiokin tarjoaa monta käyttökelpoista ominaisuutta. Se muun muassa piirtää automaattisesti pyytäessäsi niin kutsutun heat mapin, lämpökartan, joka kertoo missä sivuillasi on eniten klikkailtu ja missä käyttäjät viettävät eniten aikaa. Sen avulla voi myös helposti tehdä kyselytutkimuksen sivunsa käyttäjille ja näin ollen parantaa sivun sisältöä ja käyttäjäkokemusta.
Ohjelma tekee myös äänitykset sivukäynneistä, joita voin vakoilla ja analysoida jälkikäteen hetki hetkeltä. Nimenomaan vakoilla, sen verran kylmäävä olo niiden katsomisesta tulee. Äänitys kertoo sivulla käyneestä muun muassa seuraavaa: käytetyn laitetyypin, laitteen merkin, internetselaimen, käynnin pituuden, klikkauksien määrän ja paikat. Lisäksi se piirtää kursorin tai sormen reitin ruudulla ja kertoo missä kohtaa sivua on vaihdettu. Äänitykset kertovat sitä edellä vihjattua ohjelmaa, sanotaan sitä nyt vaikka kuukkelin analytiikaksi, paremmin missä kohtaa kävijä on sivuston jättänyt. Kävijän IP-osoitetta äänite ei sentään kerro. Sen verran kuitenkin tiedän, että sivuillani on vierailtu kotimaan lisäksi muun muassa Gambiasta ja Yhdysvalloista. Äänityksiä voi filtteroida, esimerkiksi itsensä tai toisen sivupäivittäjän voi melko lailla eliminoida äänityksistä. Niitä voi myös merkitä haluamallaan tavalla helpottamaan käyntien analysointia.
Tätä blogia perustaessani yksi tavoitteistani oli tulla tavoitteellisemmaksi ihmiseksi. Että lopettaisi alisuoriutumisen ja uskaltaisi asettaa tavotteita. Toinen tavoite oli tulla paremmaksi tilastoijaksi. Umpihanki on avattu.