hyötypyöräily kestävä elämäntapa kuluttajavalinnat lähipalvelut sähköiset ajoneuvot 11/08/2019

Testiajossa Tern GSD -hyötypyörä Fillarifiilarilta, osa 2.2 – laatikkopyörä vai pitkäperä

Christiania Bike, kuva: HopoHH

*Kaupallinen yhteistyö Pyöräkorjaamo Fillarifiilari

(Tätä juttua varten sain Tern GSD -sähköavusteisen pitkäperäpyörän kokeiluun.)

Kaksi aivan erilaista hyötypyörää

Edellistä postausta kirjoittaessani huomasin, että pitkäperäisen sähköavusteella varustetun Tern GSD:n vertailu etulaatikolliseen sähköttömään Christiania Bike -pyörään on aivan oman postauksensa aihe.

Vertailu on hiukka hölmöäkin siinä mielessä, että sähköistetty pitkäperäpyörä on niin eri asia kuin etulaatikkopyörä ilman sähköä. Jos tämä seikka unohdetaan, voidaan asiaa hieman pyöritellä ja pohtia.

Ajoasento, lastaus ja purkaminen, sateella tai kylmällä ajaminen, talviajo, lapsi edessä vai takana, tässä muutamia vertailukysymyksiä.

Christiania Bike, kuva: HopoHH

Ajoasennot Christiania bike -laatikkopyörä ja Tern GSD -pitkäperä

Vaikka pyöräämme hankittaisiin sähköavuste, se on silti Tern GSD:hen verrattuna tyyliltään rauhallisempi pystympine ajoasentoineen. Pyörän runko on matalalla, jopa niin, että se välillä tarraa korokkeisiin kaksiosaisia suojateitä ylittäessä. Rungon ala-etupainotteisuuteen tottuu nopeasti, ohjaus on rauhallinen ja vakaa. Laatikkoon mahtuu näppärästi yksi kyytiläinen, isotkin kauppatavarat ja esimerkiksi potkupyörä.

Myös ajamisen (sietämätön) keveys yllättää. Jos ylämäkiä on paljon, ja laatikossa rutkasti painoa, alkaa sähköttömyys jossain vaiheessa nyppiä. Pitää taluttaa – ei hyvä.

Tern GSD:hen kyytiläisiä ja tavaraa mahduttaa hyvällä pakkaustekniikalla rutosti enemmän. Ajoasento on sporttinen ja pyörä tavarapyöräksi ketterän oloinen. Pienten pyöriensä takia GSD on ohjaukseltaan hieman epävakaa.

TernGSD-hyötypyörään mahtuu 180 kg tavaraa ajajan paino mukaan luettuna

Lastaus ja purkaminen

Ensimmäinen isompi asia joka mietityttää on pyörän lastaus ja purkaminen. Tämän Tern GSD version jalan tyyppivika teki siitä hieman hankalaa. Tältä osin oma etulaatikolla varustettu alapainotteinen pyörämme on astetta kätevämpi. Voin lastata pyörän tallissa, ajaa sen ulos ja ulkona hienosäätää kuorman, kiinnittää vyöt ja kypärän sekä lukita tallin oven.

Vöihin vyötetyn lapsen voi huoletta jättää istumaan pyörään, jos vaikka tarvitsee hakea tallista vielä jotain tai säätää pyörää. Etulaatikolliseen pyörään on myös helpompi heittää tavarat sen kummemmin käyttämättä aikaa lajitteluun tai hihnojen kiinnittelyyn.

Tern GSD -pitkäperäpyörä – osastoidut laukut, eri paikkoja tavaroille

Pitkäperäpyörän sivulaukuissa on toisaalta todella käteviä taskuja ja osastoja, se on siis järjestelmällisen pyöräilijän unelma. Tern GSD:n kanssa ratkaisen lastausongelman lopulta yleensä samalla tavoin: Kotona lastaan pyörään tavarat ja lapsen sisällä autotallissa missä pyörää seisoo tukevasti seinää vasten, yritän muistaa kaiken, ja lopulta peruutan pyörän ulos niin, että saan pyörästä kiinni pitäen lukittua oven. Kaupassa tai muualla yritän löytää parkkipaikan, jossa pyörä voi nojata turvallisesti sitä lastattaessa.

Päivitetty jalkaratkaisu uudemmissa Tern-malleissa

Mutta kuten jo edellisessä postauksessa mainitsin, tämän Tern GSD version tukijalan ongelma on huomattu, ja huonot versiot vaihdetaan toimiviin. (Edit 10/2020 HUOM! Uuudemmissa Tern GSD-malleissa on toisenlainen jalkaratkaisu, joka on vakaa ja helppo käyttää. Keep posted!)

Tern GSD sähkötavarapyörä Fillarifiilarilta

Kyytiläinen edessä vai takana, sateensuoja?

Paljon on mielipidekysymyksiä. Joku tykkää siitä, että etulaatikkopyörässä tilanne on hallinnassa, lapsen kanssa voi oikeasti jutella huutamatta ajon aikana tai tarvittaessa vaikka ojentaa maitopullon. Sateelta ja kylmältä suojaa laatikon päälle nostettava kuomu. Torkkuva lapsi nojaa päällään sivulle tai toisen lapsen olkapäähän ja päätä voi tukea erilaisilla pehmustevirityksillä. Pidemmät torkut on meilläkin otettu pysähdyksissä laatikon pohjalla tavaroiden ja mukana olleiden pehmusteiden päällä.

Talvella ajamisesta

Talvipyöräilystä en itse oikein tykkää, olen aivan liian mukavuudenhaluinen. Asennekysymys. Christiania pyöräämme saa asennettua talvirenkaat, ja viime syksynä taisin niillä pari päiväkotimatkaa ajellakin. Oli kuitenkin sen verran liukasta, että ajotuntuma muuttui lumella minulle liian epävakaaksi, ajamisen mukavuus häipyi. Leutoina talvina tai sulana pysyvällä reitillä tätä huolta ei tietenkään ole. Kuomun alla kunnon vaatteissa ja lampaantaljalla tai untuvapussilla varustettu kyytiläinen pysyy lämpimänä.

Kuten jo ensimmäisessä sähköpyöräilypostauksessani kirjoitin, minut myös yllätti sähköpyöräilyn hiettömyys, toisin sanoen kylmyys. Ehkä sähköpyöräily antaakin tuntumaa siitä, miltä kyytiläisestä voi tuntua. Vaatetta siis pitää olla aivan eri tavalla myös kuskilla. Kun sataa tai tuiskuaa, pitkäperäpyörä ei antane armoa kyydissä oleville.

Fillarifiilarin Pyöräliike vuokraa Tern GSD -hyötypyörää

Avainkysymys – ajansäästö

Ja – toistan itseäni: ehkä Tern GSD:kin on parhaimmillaan vähän isompien lasten kuskaamisessa. Niin tai näin, pikkuisen tai isomman lapsen vanhempi jos kuka arvostaa säästettyä (omaa) aikaa. Sähköttömällä Christiania Bike -tavarapyörällä noin 4,5 km päiväkotimatka taittuu minulla lapsi kyydissä hieman alle 20 minuutissa. Tern GSD:llä saman reissu suhahti parhaimmillaan 12 minuutissa. Jo ilman kehittynyttä rutiiniakin pelkässä testiajossa ajansäästöä matkalta kertyi noin 35 %.

Vaikka melko kärsimätön ihminen olenkin, en juuri tilastoi pyöräilyäni eikä itsetarkoituksellinen verenmaku suussa jyrääminen kello kädessä ole meikäläisen juttu. Minuuttien säästö päiväkohtaisesti ei ehkä ole paljon, mutta vuositasolla siitä kertyy jo tunteja. Laittaa miettimään.

Siis loistopeli tuo Tern GSD. Niitä vuokraa ja myy Pyöräkorjaamo Fillarifiilari Haagassa. Tervemenoa koeajolle 🙂


Luitko jutun? Piditkö siitä vai jäikö lukematta? Kerro minulle miksi. Millaisista Tern-hyötypyöräaiheista haluaisit lukea? Anna palautetta kommenttiosiossa tai sähköpostitse osoitteeseen: pauliina(a)aili.fi.

Kirjoitan blogiani auttaakseni teitä – lukijoitani. Jos haluat auttaa minua ylläpitämään blogialustaani myös jatkossa, Fillarifiilarilta Tern-ostosta tehdessäsi mainitse *koodinimi AILI, saan ostoksestani pienen komission. Tähän kohtaan emme toistaiseksi ole keksineet tämän parempaa affiliate-systeemiä 🙂 Olen saanut juttujeni testipyörät käyttööni ilmaiseksi, ja syksyllä 2020 teimme sopimuksen pysyvästä Fillarifiilarin pyörän käyttöoikeudesta. Tällä hetkellä (10/2020) ajossa on Tern GSD S10.

You Might Also Like

Leave a Reply