*kaupallinen yhteistyö Fillarifiilari
(Tätä juttua varten sain Tern HSD S8i -pitkäperäpyörä kokeiluun.)
Kuten monet meistä, olen pitkään jo juossut aikaa kiinni siinä onnistumatta. Aina se karkaa. Ollaan aika kaukana kestävästä elämäntavasta. Noh, viikonloppuna oli luvassa taittotyötä maaseudun rauhassa. Sain myös lainaan vikkeläliikkeisen tiiran, joten apua oli luvassa.
Tern ≈ tiira
Talvi on tuntunut tänä vuonna ehkä pisimmältä ikinä. Minulle yksi varmin merkki kesästä, sitten kun se lopulta tulee, on kalatiira. Tiedättekö tuon rantojen viehkeän, räksyttävän syöksähtelijän. Sen soivaa raastinrautaa muistuttava ääni on rauhoittavan kappaleen solisti, jolle järviveden laiska loiskunta ja kaislikon suhina soittavat vaimeaa taustaansa. Sen sulavaan liikehdintään yhdistyy laiska lekuttelu ja salamannopea taituruus.
Testiviikonloppuna vähintään kuutta eri talvisäätyyppiä
Viikonloppu oli taas survottu sen verran täyteen ohjelmaa ja ihan vaan arjen pyöritystä, että ajomatkat testipyörälläkin jäivät pyrähdyksiksi. Pikatestini kuitenkin osoitti, miten ketterä ja kätevä Tern HSD on. Se myös kertoi omaa tarinaansa ilmastonmuutoksesta, joka on selvästi antanut lapsille tänä talvena paljon vaihtelevia pyöräilykelejä. Testiviikonloppuun saimme hieman nollan alapuolella olevan mäenlaskukelin, en tiedä miksi eskimot kutsuvat nuoskalunta joka on sitä melkein, mutta ei ihan, sitä seuranneen pikkutikareita kasvoihin – vaakarännän, vesisateen, jään ja paksun loskan sekä vielä illalla Helsingin lumettoman, mutta kosteuden takia kolean kelin. Aurinkokin pilkahti pari kertaa.
Tern HSD -testipyörämme varustus
Meillä ei tällä kertaa ollut varusteena lastenistuinta, tavaratelineen pehmustetta, eikä tankoon kiinnitettävää teräksistä kantoalustaa, vain yksi Ternin oma, hyvin kevyt sivulaukku.
Pupsu arvatenkin kinusi kyytiin, joten virittelin pakkarille pehmusteen tyynystä ja lampaantaljasta. Hän osasi pitää jo hyvin kiinni ja pysyi kyydissä hyvin myös jyrkän, lumisen ylämäen. Kun kyytiin tuli kaksi lasta, hyvät nastarenkaat pitivät edelleen tiessä kiinni ja sähköavuste jelppasi mäet ylös, mutta itseäni lähimpänä olevan pienemmän lapsen jalat osuivat epäkätevästi omiin. Tämä ongelma luonnollisesti poistuu, kun pakkarilla on lastenistuin, jossa on jaloille telineet.
Tern HSD paino ja kuljetettavuus autossa
Viime kesänä kirjoitin pari stooria pitkäperäisestä Tern GSD hyötypyörästä. Tern HSD on GSD:n pikkusisko. Koko on pienempi ja ajoasento ei ole yhtä urheilullinen, enemmänkin jopomainen. Myös HSD on GSD:n lailla tangosta kasaantaittuva, jolloin se mahtuu taitettuna tilavan farmariauton (E 39 pappa-Bemari vuosimallia 2002) perään. Minäkin jaksan sen juuri ja juuri nostaa yksin. HSD:n voi samoin nostaa pystyyn tavaratelineen nuppien varaan, jolloin se on kätevä varastoida toimistolla, kotona, junassa tai pyörävarastossa.
Lastenistuin vie automme takapenkillä tilaa, ja itse tavaratilakaan ei ollut ihan tarpeeksi korkea, mutta HSD mahtui kyytiin kyljellään ja se kiinnitettiin vielä liinoilla.
Viikonlopun HSD tiira-pyrähdyksestä jäi sama kaipuu kuin kesän Tern GSD kokeilusta. Kaipuu arkeen, jossa suurinosa matkoista kuljettaisiin pyörällä, säässä kuin säässä. Tämän hetkeisessä päiväkotiinvientisäädössämme se ei ihan vielä ole todellisuutta. Ehkä pian!
Tern HSD kulkee vaakarännässä, vesisateessa, lumessa ja jäässä. 12 cm loska hieman hidasti ja vei iloa, mutta ei estänyt sekään.
Tern-pyöriä voit koeajaa Fillarifiilarilla Haagassa
Testimme toi HSD:lle myös kasan uusia faneja. Tiedän ainakin erään lammasfarmarin, joka kävelee kohta Fillarifiilarille koeajoon. Näitä pyöriä voit koeajaa liikkeessä tai vuokrata pidemmäksi.
—
Kirjoitan blogiani omakustanteisesti. Jos haluat auttaa minua ylläpitämään blogialustaani myös jatkossa, Fillarifiilarilta Tern-ostosta tehdessäsi mainitse *koodinimi AILI, saan ostoksestasi pienen komission.